مدل‌سازی برنامه‌های پاسخ‌گویی بار با در نظر گرفتن مفهوم زیان‌گریزی

نویسنده

دانشگاه مازندران - دانشکده فنی و مهندسی

چکیده

در این مقاله، با استفاده از مفهوم زیان‌گریزی، مدل رفتاری مشترکان در برنامه‌های پاسخ‌گویی بار پیشنهاد شده است. طبق تعریف، مفهوم زیان‌گریزی بیانگر این مسئله است که افراد به‌طور کلی ترجیح می‌دهند که مقدار کم‌تری ضرر کنند یا از دست بدهند تا اینکه بخواهند مقداری سود کنند یا چیزی به دست آورند. از طرفی برنامه‌های پاسخ‌گویی بار نیز به دو دسته تشویق‌محور (برنامه‌هایی که مشترکان در ازای کاهش بار مصرفی خودشان در زمان اوج بار، تشویقی دریافت می‌کنند) و برنامه‌های تعرفه‌محور (برنامه‌هایی که مشترکان در زمان اوج بار، در معرض قیمت‌های بالا قرار می‌گیرند و مجبور به کاهش بار مصرفی خود می‌شوند. به عبارتی در این بازه زمانی جریمه می‌شوند یا زیان می‌کنند) تقسیم می‌شوند. لذا استفاده از مفهوم زیان‌گریزی در مدل‌سازی برنامه‌های پاسخ‌گویی بار می‌تواند بسیار راهگشا باشد. مدل پیشنهادی با استفاده از نرم‌افزار MATLAB شبیه‌سازی شده و با استفاده از داده‌های واقعی یک روز تابستانی در بازار نیوانگلند نتایج مورد بحث و تحلیل قرار گرفته است. به‌منظور نشان دادن میزان تأثیر مدل، نتایج در دو حالت با و بدون استفاده از مفهوم زیان‌گریزی به دست آمده و مقایسه‌ای بین آن‌ها صورت پذیرفته است. با استفاده از نتایج به دست آمده نشان داده شده است که در نظر گفتن مفهوم زیان‌گریزی می‌تواند اولویت‌بندی اجرای برنامه‌های پاسخ‌گویی بار را از دیدگاه نهاد مجری تغییر دهد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Demand Response Model Considering Loss Aversion Concept

نویسنده [English]

  • P. Teimourzadeh Baboli
Faculty of Engineering & Technology, University of Mazandaran, Babolsar, Iran
چکیده [English]

In this paper, a demand response (DR) model has been proposed based on the loss aversion concept. Loss aversion refers to people's tendency to strongly prefer avoiding losses to acquiring gains. Meanwhile, DR programs are classified into two main clusters: incentive-based programs (participated customers receive incentives) and price-based programs (participated customers in some periods are faced by high electricity price which is interpreted as loss for them). Regarding this matter, loss aversion concept is completely fitted for including in the DR model. MATLAB software is used to implement the proposed DR model. The data is extracted from New England ISO. Two different DR programs are considered for the numerical study, with and without consideration of the loss aversion. It is shown that the behavioral characteristics of the customers, loss-aversion in this case, is indispensable in the selection of the proper program.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral economy
  • demand response
  • loss aversion
  • demand-price elasticity