بررسی کیفیت سوپرگروه‌های تلگرام مبتنی بر آنالیز رفتار کاربران

نوع مقاله : علمی-پژوهشی

نویسندگان

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر - دانشگاه یزد

چکیده

امکانات متعددی نظیر کانال، ربات، سوپرگروه، رمزنگاری بدون واسطه و شخصی‌سازی که در پیام‌رسان تلگرام تعبیه شده‌است، محبوبیت این پیام‌رسان را نسبت به بقیه پیام‌رسان‌ها در بین کاربران بیشتر کرده است. امکان ایجاد کانال و سوپرگروه باعث شده‌است که این پیام‌رسان نقش شبکه اجتماعی نیز داشته باشد. با وجود این‌که این پیام‌رسان در حال حاضر بیش از 200 میلیون کاربر فعال جهانی و 40 میلیون کاربر فعال ایرانی دارد، پژوهش‌های انگشت‌شماری بر روی آن انجام شده‌است. در این پژوهش ما رفتار کاربران ایرانی را در سوپرگروه‌های تلگرامی بررسی کرده‌ایم. این پژوهش بر روی بیش از 300 هزار سوپرگروه فارسی انجام شده ‌است. نتایج این بررسی درک عمیقی نسبت به محیط تلگرام و رفتار کاربران به خواننده خواهد داد. همچنین، با استفاده از این نتایج معیارهایی برای اندازه‌گیری کیفیت سوپرگروه‌ها در تلگرام تعریف کرده‌ایم. از دیدگاه این مقاله، هر چه اعضای سوپرگروهی به مطالب منتشرشده توجه و علاقه بیشتری داشته باشند، آن سوپرگروه کیفیت بیشتری دارد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

An Analytical Study of Users of Telegram Supergroups

نویسندگان [English]

  • S.A. Hashemi
  • M.A. Zare Chahooki
Faculty of Electrical and Computer Engineering, Yazd University, Yazd, Iran
چکیده [English]

Several features like channels, bots, supergroups, end-to-end encryption, and personalization available in Telegram, has made the instant messenger popular among rivals. The possibility of creating public channels and supergroups has changed Telegram application to a social network rather than an instant messenger. Although Telegram has more than 200 million active worldwide users and 40 million active Iranian users, there is little research based on Telegram. In this paper we have studied Iranian supergroups. More than 300,000 Persian supergroups have been analyzed in our study. The results will give a deep insight of Telegram environment to the reader. We have defined some measures to detect high-quality supergroups, too. In our view, a high-quality supergroup is a supergroup whose members are more engaged with its content.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social networks
  • Instant messengers
  • Telegram-based marketing
[1] مهدی بیگدلو، بررسی رابطه فعالیت در تلگرام با فرهنگ سیاسی استادان دانشگاههای کلانشهرهای ایران، جستارهای سیاسی معاصر، دوره 9، شماره 2، صفحات 1-31، 1397.
[2] زهرا پیرجلیلی، سید محمد صادق مهدوی و مصطفی ازکیا، آسیب‌شناسی تأثیر شبکه اجتماعی تلگرام بر روابط خانوادگی زوجین (شهر تهران سال 1395)، فصلنامه بررسی مسائل اجتماعی ایران، دوره 9، شماره 1، صفحات 69-90، 1397.
[3] محمد عرب طاهری، علی وفاجو و عباس علیاری، تأثیر پیامدهای روانی شبکه اجتماعی تلگرام بر ارتکاب جرائم جوانان با رویکرد پیشگیری از جرم، فصلنامه پژوهشهای انتظام اجتماعی، دوره 9، شماره 4، صفحات 201-220، 1396.
[4] سعید فرامرزیانی، شهناز هاشمی و علی اکبر فرهنگی، نقش رسانه‌های مجازی در تغییر ارزشهای اجتماعی با تأکید بر شبکه‌های اجتماعی تلگرام و فیسبوک، توسعه اجتماعی، دوره 10، شماره 4، صفحات 123-148، 1395.
[5] مهدیه رضائی و سید محمد شبیری، تأثیر کاربرد شبکه‌های اجتماعی بر ارتقای رفتار گردشگری حامی محیط زیست (مطالعه موردی: شبکه اجتماعی تلگرام)، برنامه‌ریزی و توسعه گردشگری، دوره 6، شماره 21، صفحات 28-53، 1396.
[6] حسین کرمانی، تلگرام و دیگر هیچ: تحلیل و تبیین عوامل مؤثر بر استفاده از تلگرام به عنوان پیام‌رسان مرجح در ایران، مطالعات رسانه‌ای، دوره 13، شماره 1، صفحات 7-20، 1397.
[7] فرهاد زیویار، مهدی شاهین، جعفر حسن‌خانی و رضا رحمتی، نقش شبکه‌های اجتماعی در هویت تمدنی کاربران ایرانی (مطالعه موردی فیسبوک و تلگرام)، مطالعات بین‌رشته‌ای رسانه و فرهنگ، دوره 7، شماره 14، صفحات 150-128، 1396.
[8] سید نصرت‌الله نعمتی‌فر و سید علی‌محمد رضوی، مهارت‌های شناختی تفکر انتقادی در کاربران شبکه‌های اجتماعی (مورد مطالعه شبکه اجتماعی تلگرام)، مطالعات رسانه‌ای، دوره 13، شماره 1، صفحات 67-85، 1397.
[9] سید محمد شبیری، نقش شبکه‌های اجتماعی بر فرهنگ‌سازی ارزشها و باورهای محیط‌زیستی معلمان: مطالعه موردی تلگرام، فصلنامه علمی-پژوهشی آموزش محیط‌زیست و توسعه پایدار، دوره 6، شماره 2، صفحات 37-43، 1396.
[10] مسیحه‌السادات هدایت‌مفیدی، عطیه کامیابی‌گل و علی علی‌زاده، فضای مجازی و زبان فارسی: غیر معیارهای نوشتاری در شبکه اجتماعی تلگرام، مطالعات رسانه‌ای، دوره 12، شماره 3، صفحات 65-83، 1397.
[11] مسیحه‌السادات هدایت‌مفیدی، عطیه کامیابی‌گل و علی علی‌زاده، آسیب‌شناسی زبانی و بلاغی زبان فارسی در شبکه ارتباطی تلگرام، توسعه اجتماعی، دوره 10، شماره 4، صفحات 151-168، 1396.
[12] ابوالفضل دانایی و الهام مؤمن، بررسی تأثیر بازاریابی ویروسی در شبکه‌های اجتماعی بر قصد خرید مصرف‌کنندگان (مورد مطالعه: کاربران شبکه اجتماعی تلگرام)، دو فصلنامه علمی-پژوهشی کاوش‌های مدیریت بازرگانی، دوره 9، شماره 18، صفحات 243-267، 1396.
[13] حمیدرضا سعیدنیا و داوود قربانزاده، بررسی عوامل مؤثر بر نگرش و تبلیغات شفاهی مثبت در بین کاربران تلگرام، فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، دوره 7، شماره 1، صفحات 173-202، 1396.
[14] A. D. Nobari، N. Reshadatm and M. Neshati, Analysis of Telegram، An Instant Messaging Service, in Proceedings of the 2017 ACM on Conference on Information and Knowledge Management, Singapore, 2017.