TY - JOUR ID - 5910 TI - برنامه‌ریزی احتمالی توسعه خطوط انتقال در حضور عدم‌قطعیت خودروهای برقی متصل به شبکه JO - مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز JA - TJEE LA - fa SN - 2008-7799 AU - نقدی‌زادگان جهرمی, سعید AU - عسکرزاده, علیرضا AU - عبداللهی, امیر AD - دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان - پژوهشکده انرژی AD - دانشگاه شهید باهنر - دانشکده فنی مهندسی - بخش مهندسی برق Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 47 IS - 3 SP - 1251 EP - 1264 KW - برنامه‌ریزی احتمالی توسعه خطوط انتقال KW - عدم‌قطعیت KW - مدل چندحالته مارکوف KW - شبکه هوشمند KW - خودرو برقی DO - N2 - برنامه‌ریزی توسعه خطوط انتقال (TEP) یکی از مسائل مهم، به‌خصوص در مواجهه با چالش‌های جدید شبکه هوشمند است. تحت محیط شبکه هوشمند، خودروهای برقی متصل به شبکه (V2Gs) که یکی از دستاوردهای این شبکه‌ها می‌باشند، می‌توانند به‌صورت یک منبع انرژی قابل حمل عمل کنند و بر مسئله TEP تأثیر بگذارند. در این مقاله، به‌منظور تحقیق درباره تأثیر V2Gها برTEP، یک مدل برنامه‌ریزی احتمالی توسعه خطوط انتقال ایستا در حضور خودروهای برقی (P-TEPV2G) معرفی شده است که تابع هدف P-TEPV2G شامل هزینه سرمایه‌گذاری خطوط جدید و هزینه ریسک که با محاسبه EENS به‌دست می‌آید، می‌باشد. به‌منظور مواجهه با عدم‌قطعیت حضور خودروهای برقی در TEP از روش تحلیل احتمالی مدل چندحالته مارکوف استفاده شده است. با توجه به پیچیدگی، قیدهای فراوان، گسسته بودن و غیرخطی بودن مسئله، از الگوریتم بهبودیافته جستجوی کوکو برای حل مؤثر مسئله استفاده شده است. همچنین، حضور یک بهره‌بردار ناوگان خودرو برقی (EV FO)، جهت مدیریت خودروهای برقی، در نظر گرفته شده است. مطالعات انجام‌شده بر روی شبکه 24 باس IEEE نشان می‌دهند که حضور خودروهای برقی در مسئله برنامه‌ریزی توسعه خطوط انتقال باعث کاهش هزینه ریسک و به تأخیر انداختن برخی از هزینه‌های سرمایه‌گذاری می‌شود. UR - https://tjee.tabrizu.ac.ir/article_5910.html L1 - https://tjee.tabrizu.ac.ir/article_5910_54f567bb49af16cf717a018e2af15f7a.pdf ER -