TY - JOUR ID - 5304 TI - طراحی کنترل حالت لغزشی دینامیکی برای سیستم‌های آشوبی با استفاده از رؤیتگر حالت لغزشی JO - مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز JA - TJEE LA - fa SN - 2008-7799 AU - کرمی ملائی, علی AU - رجبی, احسان AD - دانشگاه حکیم سبزواری - دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر AD - دانشگاه صنعتی شاهرود - دانشکده مهندسی برق و رباتیک Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 47 IS - 1 SP - 239 EP - 248 KW - کنترل حالت لغزشی دینامیکی KW - رؤیتگر حالت لغزشی KW - سیستم غیرخطی KW - مدل آشوبی دافینگ هلمز DO - N2 - در این مقاله روشی جدید برای کنترل حالت لغزشی دینامیکی سیستم‌های غیرخطی با استفاده از رؤیتگر حالت لغزشی پیشنهاد شده است. در کنترل حالت لغزشی دینامیکی با قرار دادن انتگرال‌گیر (یا فیلتر پایین‌گذر) قبل از سیگنال ورودی کنترل، لرزش حذف می‌شود.  با این حال، در کنترل حالت لغزشی دینامیکی مرتبه سیستم افزوده (سیستم با انتگرال‌گیر) یک واحد از مرتبه سیستم اصلی بیشتر است (در صورت استفاده از انتگرال‌گیر)، بنابراین برای پایدار سازی آن، مدل سیستم باید کامل مشخص باشد. برای حل این مشکل، با استفاده از رؤیتگر حالت لغزشی پیشنهادی، مدلی برای سیستم غیرخطی نامعین به‌دست آورده و سپس سیگنال کنترل ورودی بدون لرزش سیستم را براساس این رؤیتگر، محاسبه می‌نماییم. همگرایی کنترل‌کننده و رؤیتگر پیشنهادی، با قضیه لیاپانوف اثبات شده و به علاوه از کران مدل سیستم استفاده نمی‌شود که در کاربردهای عملی اهمیت دارد. برای تایید کارایی این روش، از سیستم آشوبی دافینگ هلمز به‌همراه مقایسه روش پیشنهادی با کنترل حالت لغزشی رایج استفاده می‌کنیم. در ارایه نتایج و برای این‌که مقایسه به‌صورت عادلانه باشد، در هر دو روش از یک رؤیتگر (رؤیتگر لغزشی پیشنهادی) استفاده می‌کنیم. با مطالعه و مقایسه معادلات بیان‌شده، تفاوت دو روش مشاهده شده و اگر چه کنترل حالت لغزشی رایج بسیار ساده است، ولی خواننده می‌تواند سادگی فهم و طراحی کنترل حالت لغزشی دینامیکی را نیز به‌وضوح مشاهده نماید.همچنین در نتایج حاصل و در شبیه‌سازی‌ها، دیده می‌شود که در کنترل حالت لغزشی رایج لرزش وجود دارد ولی در کنترل حالت لغزشی دینامیکی لرزش کامل حذف می‌شود. UR - https://tjee.tabrizu.ac.ir/article_5304.html L1 - https://tjee.tabrizu.ac.ir/article_5304_1146c6054c190eb660b6495738f6fde5.pdf ER -