%0 Journal Article %T ارائه یک استراتژی جدید برای مدیریت انرژی خودروی الکتریکی مبتنی بر مبدل دوطرفه سهدرگاهه و کنترلکننده فازی %J مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز %I رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر %Z 2008-7799 %A حاتمی, علیرضا %A بیات, پیمان %A بیات, پژمان %A طوسی, محمدرضا %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 46 %N 3 %P 121-137 %! ارائه یک استراتژی جدید برای مدیریت انرژی خودروی الکتریکی مبتنی بر مبدل دوطرفه سهدرگاهه و کنترلکننده فازی %K واژه های کلیدی: ابرخازن %K باتری %K سیستم ذخیره سازی انرژی %K خودروی الکتریکی %K مبدل دوطرفه سه درگاهه %R %X چکیده: خودروهای الکتریکی در دهه گذ شته موردتوجه ب سیاری از ک شورها قرار گرفتهاند. سی ستم ذخیره سازی انرژی در این خودروها معمولا مجموعهای از باتریها است که همواره با مشکلاتی از قبیل گرم شدن بیشازحد، ظرفیت ذخیره انرژی پایین و بازدهی پایین همراه است؛ به همیندلیل توسعه خودروهای الکتریکی به علت هزینههای ناشی از وقوع این مشکلات تحت تأثیر قرار گرفته است. یک راهحل مناسب و ممکن برایبرطرف نمودن برخی از این مشکلات و بهبود عملکرد سیستم ذخیرهسازی انرژی، نصب ابرخازن بهعنوان منبع انرژی کمکی میباشد. در این مقالهبا هدف کاهش حجم و تلفات سیستم ذخیرهسازی انرژی و همچنین یکپارچهسازی جریان خروجی سیستم، علاوهبر بهرهگیری از مبدلدوطرفهسهدرگاهه بهعنوان واسط بین باتری، ابرخازن و موتور الکتریکی، نحوه کنترل مستقیم توان هر دو منبع (باتری و ابرخازن) از طریق کلیدزنیاین مبدل مطرح گردیده است، که این کار از طریق دو لایه کنترلی شامل کنترلکننده فازی و بلوک تنظیمکننده صورت گرفته است. برای بررسینتایج، نمونهای از خودروی الکتریکی به همراه سیستم ذخیرهسازی انرژی پیشنهادی توسط مؤلفین ساخته شده است و نتایج عملی موردبررسیقرار گرفته شده ا ست، علاوهبرآن سی ستم ذخیره سازی پی شنهادی در مقای سه با سی ستمهای ذخیره انرژی مر سوم در محیط سیمولینک متلبمدلسازی شده است. نتایج شبیهسازی و عملی بیانگر افزایش بازدهی استراتژی پیشنهاد شده نسبت به دیگر روشها است. %U https://tjee.tabrizu.ac.ir/article_5136_787ea9ed23bfd78e8df32ca143f44781.pdf