%0 Journal Article %T کنترل زاویه شار به‌منظور بهبود بازده موتورهای القایی %J مجله مهندسی برق دانشگاه تبریز %I رئیس دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر %Z 2008-7799 %A محبی, محمدرضا %A عرب خابوری, داود %A خسروی, مهیار %D 2021 %\ 02/19/2021 %V 50 %N 4 %P 1785-1795 %! کنترل زاویه شار به‌منظور بهبود بازده موتورهای القایی %K کنترل زاویه شار - کنترل برداری %K موتور القایی %K افزایش بازده %R %X امروزه موتورهای القایی به‌طور گسترده‌ای در صنعت، به‌وسیله درایوهای الکتریکی مورد استفاده قرار می­گیرند. یکی از پرکاربردترین درایوهای الکتریکی،کنترل برداری است.کنترل برداری در بارهای سنگین عملکرد قابل قبولی دارد و مقدار شار روتور در بارهای سنگین همان مقدار نامی است. اما در بارهای سبک، استفاده از کنترل برداری منجر به کاهش بازده خواهد شد. در واقع، در بارهای سبک مقدار شار نامی روتور نیاز نیست. موتورها اغلب در باری غیر از بار نامی مورد استفاده قرار می­گیرند. یکی از عواملی که موجب قرار گرفتن موتور در باری به غیر از بار نامی می­شود، انتخاب بالادست موتور است. در این مقاله سعی خواهد شد با کنترل زاویه­ی بین جریان استاتور و شار روتور که بر محور d قرار دارد(زاویه شار)، مقدار بازده موتور القایی، به­خصوص در بارهای سبک، بهبود یابد. در روش پیشنهادی، مقدار زاویه شار در بارهای سبک در یک مقدار ثابت، که به برخی از پارامترهای موتور وابسته است؛ کنترل خواهد شد. روش پیشنهادی به سادگی قابل اجراست، حجم محاسباتی اندک دارد و بازده موتور القایی را در بارهای سبک به مقدار قابل‌ملاحظه‌ای افزایش خواهد داد. %U https://tjee.tabrizu.ac.ir/article_12472_ec81e1740e05d937884911864991bfbd.pdf