کنترل برخط موقعیت کموتاسیون موتور سوئیچ رلوکتانس خطی با قسمت متحرک قطعه‌ای

نویسندگان

دانشگاه کاشان - دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر

چکیده

در مقاله حاضر، از یک تابع توزیع نیرو به‌منظور کنترل و کاهش تموّج و نوسان‌های ذاتی موجود در نیروی خروجی موتورهای سوئیچ رلوکتانس خطی با قسمت متحرک قطعه‌ای استفاده می‌شود. موقعیت‌های روشن و خاموش شدن کلیدها از پارامترهای کنترلی مهم در توابع توزیع نیرو می‌باشند و انتخاب مناسب آن‌ها تأثیر بسزایی در افزایش و کاهش اثربخشی تابع استفاده‌شده به‌منظور کم‌کردن تموّج نیرو دارد. به همین دلیل در این مقاله، دو الگوریتم کنترلی به‌منظور تعیین برخط موقعیت مناسب عملکرد هر کلید ارائه شده است. این الگوریتم‌ها به‌صورت برخط و با تغییر نقطه کار موتور، موقعیت‌های مطلوب عملکرد هر کلید را محاسبه کرده و به‌منظور ایجاد منحنی نیروی مرجع به تابع توزیع نیرو می‌فرستند. الگوریتم‌های ارائه‌شده، تأثیر قابل‌توجهی در کاهش تموّج نیروی خروجی و تلفات مسی دارند و باعث افزایش راندمان موتور می‌شوند. تأثیر روش‌های کنترلی ارائه‌شده در این مقاله بر عملکرد موتور به‌منظور کاهش نوسان‌های ذاتی نیرو و تلفات مسی، توسط نتایج شبیه‌سازی‌های انجام‌شده بر روی یک موتور نمونه نشان داده شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Online Commutation Angle Control of Linear Switched Reluctance Motor with Segmental Translator

نویسندگان [English]

  • A. Zare Chavoshi
  • B. Ganji
Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Kashan, Kashan, Iran
چکیده [English]

In the present paper, a force distribution function is used to control and reduce ripple and inherent fluctuations in output force of segmental translator linear switched reluctance motors (STLSRM). The turn-on and turn-off angles are the important control parameters for the force distribution functions and proper selection of them has significant effect on increasing and decreasing effectiveness of the function used for reducing the force ripple. In order to determine the proper operation position of each switch, two control algorithms are proposed in this paper. When changing motor operating point, online calculation of the optimum turn-on and off angles is done using the proposed algorithms and the obtained values are used for force distribution function to make the reference force profile. The proposed algorithms have a significant impact on reduction of force output ripple and copper losses and increase of the motor efficiency. The effectiveness of the proposed control methods in control of the motor performance to reduce inherent force ripple and copper losses is evaluated using the simulation results given for a typical motor.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Linear switched reluctance motor
  • segmental translator
  • force ripple control
  • force distribution function
  • Modeling